Ga naar de inhoud

Van AC tot Yab Yum. Het kan verkeerd gaan…

Richard Otto en Robbert van Loon schreven het boek ‘Verdwenen merken’ (leuk voor onder de kerstboom…) en selecteerden de merkgeschiedenis van 50 van die merken in het kort voor reclamevakblad Adformatie. Zie bijgaande link. Er zijn heel veel verschillende oorzaken aan te wijzen waarom al deze 50 merken het uiteindelijk niet redden: van overnames (so be it) tot merk-mismanagement (wat leren we eruit?). Enkele van de belangrijkste learnings vind je ook in 11 Eye-openers in marketing, op een even simpele als doeltreffende manier opgeschreven door marketing-psycholoog Christ Coolen. Bijna niks meer aan toe te voegen. Veel leesplezier!

11 Eye openers in marketing

1. Marketing is net golf (of voetbal).

Het is een heel simpel spelletje. Gewoon tegen een bal slaan of schoppen. Complexer maken dan dat leidt niet automatisch tot betere resultaten.

2. Marketing gaat over mensen, problemen, oplossingen

Niet over technologie, design, social media. Alleen over mensen, problemen en oplossingen

3. Dit is de ultieme marketing-paradox:

Hoe meer je geeft, hoe meer je krijgt. De crux? Geven zonder iets terug te verwachten.

4. Pijn is de krachtigste drijfveer

It’s easier to sell pain killers than vitamins.

5. Hoe meer je marketing eruit ziet als marketing, hoe slechter het resultaat

We hebben inmiddels geleerd om marketing te negeren. Hoe minder iets eruit ziet als marketing, hoe minder bedreigend het voelt. Zo lang je boodschap nuttig of leuk of beide is maakt het minder uit hoe die

 eruit ziet

6. Er zijn maar 6 dingen die mensen echt willen

Tijd, geld, seks, status (macht), comfort en gezondheid. Hoe beter je oplossing aansluit op 1 van deze 6, hoe beter het resultaat.

7. Mensen zijn egoïstisch

Het gaat er alleen om wat een afnemer aan jouw oplossing heeft. De rest is bijzaak.

8. Iedereen houdt van simpel

Hoe simpeler, hoe minder je hoeft na te denken. Dat vindt iedereen fijn.

9. Simpel is iets anders dan simplistisch

Simpel is makkelijk te begrijpen. Simplistisch is zo ver vereenvoudigd dat het niet meer klopt.

10. Het beste verhaal wint.

Mensen geloven het verhaal boven de feiten. Want mensen worden het sterkst beïnvloed door verhalen die ‘matchen’ met hun eigen emoties, ervaringen en persoonlijke waarden (zelfs al s het feitelijk incorrect of geframed is).

11. Wat er écht toe doet is niet direct meetbaar.

Klicks, likes, leads; je kunt ze allemaal direct meten. Maar het zijn middelen. Het gaat om waardering, vertrouwen, bekendheid. Die doen er echt toe, maar zijn moeilijk of niet direct meetbaar.

Een van Einstein’s quotes is: not everything that counts can be counted. And not everything that can be counted, counts!

Voor degenen die meer willen weten over verdwenen merken: https://www.adformatie.nl/merkstrategie/50-nederlandse-merken-die-de-afgelopen-50-jaar-verdwenen?tid=TIDP4925855XC15397FA6701404393C421A9101C29F2YI5&utm_campaign=ADF_NB%20Adformatie%20dag&utm_medium=email&utm_source=SMG&utm_content=2132_6%20dec%20(wk%2049)

Geef een reactie