Logo, branding & huisstijl

EEN LOGO IS NIET MEER DAN EEN HANDTEKENING

Bedrijven in het MKB nemen graag een voorbeeld aan grote merken als Apple, Albert Heijn, Coolblue, Bol.com. Geen wonder: deze bedrijven zijn enorm succesvol.

De grote wens van nieuwe opdrachtgevers is dan ook vaak: “Zet mijn logo er zo groot mogelijk op”.

Zij gaan echter voorbij aan het feit dat de grote merken met grote budgetten hun merkbekendheid hebben opgebouwd. Met alleen je logo zul je in beginsel dus geen volle zalen trekken.

Hiervoor moet je je merk eerst laden. Met emotie: in vormgeving en content. Je logo fungeert voorlopig echt als handtekening onder al je communicatie.

En hoe consequenter je dat doet, hoe makkelijker je onthouden wordt.

Terminologie op een rij

LOGO, [o, het}

Een logo kan een beeldmerk zijn, een grafisch symbool of een tekst die onder-scheidend is gemaakt. Of het is een combinatie hiervan. 

Met juist kleur-gebruik kun je je logo een emotionele lading geven.


PAY-OFF, [m, de]

Met een pay-off, slagzin of onder-schrift kun je je logo laden met een oplossing waar je droomklant om vraagt.


TAGLINE, [m, de]

Een tagline geeft aan wat je doet. Het hoeft niet te blijven hangen, zoals een pay-off.

HUISSTIJL, [m, de]

Een huisstijl is een visuele taal van je merk, van je bedrijf, dienst, organisatie. Hiermee maak je je bedrijf, merk, dienst, organisatie zichtbaar, onder-scheidend en herkenbaar

In een huisstijl-handboek kun je alle terug-kerende kenmerken definiëren.



SLOGAN, [m, de]

Een slogan wordt vaak per campagne of actie gebruikt.

Je kunt het zien als een tijdelijke pay-off.

BRANDING, [v, de]

Je logo, je huisstijl, je tone-of-voice: taalgebruik (zowel intern als extern) en je content op social media.

Dit allemaal bij elkaar noemen we ‘branding‘.


CORPORATE IDENTITY, [v, de]

Je spreekt over een corporate identity als je alle visuele elementen neemt die je merk representeren: dus niet alleen je logo en je pay-off, maar ook je afbeeldingen, kleurenpalet, tone-of voice, verpakkingen, bedrijfskleding, etc.

BRANDING

LAAT JE INSPIREREN

Meer ReclameSjef



Alle getoonde werken zijn auteursrechtelijk beschermd / © 2022 – de ReclameSjef / Met liefde bereid in de keuken van de ReclameSjef