In de aanloop (en al tijdens) de Black Friday-maand luidt de ACM weer eens de noodklok over veelvuldig misleidende korting-informatie bij veel adverteerders. Bottom line is dat de gepresenteerde kortingen vaak groter lijken dan ze daadwerkelijk zijn of horen te zijn: https://retailtrends.nl/news/77512/acm-veel-misleidende-kortingen-in-aanloop-naar-feestdagen?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=RT&utm_content=2025-11-20&utm_id=1095.1194
Race to the bottom of niet?
Kort gezegd mogen aanbieders de kortingen die ze geven berekenen én publiceren over de prijzen die ze gedurende 30 dagen voor de start van de aanbiedingsperiode als werkelijke verkoopprijzen hebben gehanteerd. Met die ‘werkelijke verkoopprijzen’ lichten ze vaak de hand. Adviesprijzen, normale prijzen, gangbare prijzen en andere termen om het bedrag waarover de korting geldt te benoemen, vliegen ons om de oren.
De verwarde consument kiest in arren moede dan maar ‘gemakshalve’ voor het gevoel dat hij korting krijgt. ‘Niks aan de hand’, zou je kunnen zeggen. Maar als de ACM hiervoor waarschuwt en zelfs boetes kan opleggen (Leen Bakker en Koopjedeal) moet je als aanbieder gaan oppassen. Je sterke punt kan dan door de consument gerelativeerd worden, wat op de langere termijn zelfs kan leiden tot afvlakking van de effectiviteit van kortingsacties.
Een race to the bottom, dus. Ga je daarin mee of hou je het zuiver voor je klant? Ga je voor korte termijn-winst of voor langere-termijn-bestaanszekerheid? Uit lijfsbehoud kun je beter voor het laatste kiezen.
Niet voor het eerst
De ACM waarschuwde al eerder en wij blogden er ook al eerder over: https://reclamesjef.nl/acm-the-shame-of-marketing/ of https://reclamesjef.nl/fortnite-de-slimste-van-de-klas/ of https://reclamesjef.nl/hocus-pocus-pilatuspaaskorting/. Vanochtend (21-11) plaatste Dirk Mulder er ook een blog over: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7397529333285924864/
Er zullen altijd aanbieders overblijven die denken ‘het slimste jongetje van de klas’ te zijn. Zij bederven de markt niet alleen voor zichzelf, maar voor alle aanbieders. De ‘goeien’ mogen de ‘kwaaien’ dus gerust aanspreken op hun gedrag.
