Gisteren werd bekend dat D66 een héél grote kans maakt om de grootste politieke partij in de Tweede Kamer te worden.
Toen de campagne werd voorbereid telde D66 9 zetels en formuleerde het als campagnedoelstelling ‘de grootste partij worden in de verkiezingen’. Iets wat D66 ondanks grote overwinningen uit het verleden nog nooit was gelukt. En iets wat in een verder verrechtsend klimaat niet tot de reële mogelijkheden behoorde.
Alle reden om aan te nemen dat deze doelstelling ‘Beyond BHAG’ is. Voor de goede orde: een BHAG is een Big Hairy Audacious Goal, een soort ‘ultiem te bereiken doelstelling’.
En nu? Het lijkt D66 te gaan lukken. Met weliswaar een fors communicatiebudget en dito media-inspanningen (ook een bewuste keuze). Met een zorgvuldig op ‘Obama-leest’ geschoeide strategie die positiviteit en assertiviteit als Primae Donne op vrijwel elk podium voerde. Belichaamd door een zelfverzekerde Rob Jetten, die iedereen, inclusief ‘bully’ Wilders outperformde in het debat.
Iedereen kan marktleider worden.
Marktleider worden begint met mentaal marktleider worden. Jezelf ten doel stellen dat je je als een marktleider gaat gedragen. En dus marketing wilt bedrijven waarbij ook de gebruikers van je concurrenten baat hebben. Met een toon en stijl, die leiders waardig is. ‘Good marketing offers us a view of the world. Bad marketing offers us a product to buy’ (Simon Sinek).
Voorbeelden van bedrijven die zich ‘op z’n Jettens’ gedragen zijn sinds kort IKEA (met zijn campagne ‘Wherever life Goes’), Volvo (met zijn al decennia op safety gerichte communicatiestrategie, met als hoogtepunt de ‘for life’-campagne). Apple en Bang & Olufsen (met hun ‘Think Different’-, respectievelijk ‘Vir tänker anderledes’-campagnes).
Maar ook relatief kleinere merken als Ekoplaza (met zijn ’niet-een-beetje-sustainable’-campagne), Zuivere Koffie (met zijn claim dat elke slok bijdraagt tot terugdringen van recidive). En tot slot vrouwenfitnessketen Fit4lady (met zijn campagne, gericht op expertise in vrouwen-feelgood).
Hoe ga jij mentaal marktleider worden?
Wat ga jij claimen om marktleider te worden? Vergeet niet dat dit te maken moet hebben met een basis-behoefte die je afnemers (1) kennen en (2) belangrijk vinden. Vergeet ook niet dat dit zelden een feit is maar des te vaker een (3) gevoel waaraan je afnemersfroep zich wil láven.
Vergeet ook niet dat het bevredigen van de behoefte aan dit gevoel terug te vinden moet zijn in ieder aspect van je bedrijf. Vergeet niet dat elk aspect van je bedrijfsvoering dus marketing (winstgevend bevredigen van afnemersbehoeften) is.
Vergeet niet dat je conculega’s hierin niet stil zullen blijven zitten, maar er veel aan doen om je onderuit te halen. Vergeet dus niet dat ál je communicatie (jinclusief de aanmaning van je boekhouding aan een debiteur om nu eindelijk eens te betalen!) congruent moet zijn aan je marktleiderschapsclaim.
Zowaar een pittige zwerftocht. Met een verrukkelijk eindresultaat. En mocht je het eindresultaat, het (mentale) marktleiderschap, niet redden? Vergeet dit dan niet: when you reach for the stars, you may not quite get one. But you won’t end up with a hand filled with mud either … (Leo Burnett, de bedenker van de Marlboro Country Man).
