Ga naar de inhoud

Roombeter. Zo beter?

Medio december 2023 ontving botergigant Blue Band het Gouden Windei (de prijs voor het meest misleidende product) voor het nieuwe Roombeter. Mede naar aanleiding van de naam (lijkt wel erg op roomboter) en de verpakking (de e van Roombeter was uitgevoerd als een klontje boter tegen een witte achtergrond). Vanaf 4 maart a.s. ligt Roombeter in een nieuwe (papieren) kuip met een herziene layout van de bestickering en de merknaam, in de schappen van (allereerst) Albert Heijn. Voldoende om alle kritiek te pareren? Of een exercitie die vooral laat zien hoe ‘slim’ de fabrikant omgaat met de kritiek die tot het Gouden Windei leidde? Moeilijk te zeggen! Oordeel zelf…

De scherpe kantjes…

Het kuipje is van papier in plaats van kunststof. En kan dus beter gerecycled worden. Dat spreekt in het voordeel van Blue Band Roombeter. Zij het dat deze verandering ook al voordat het Gouden Windei werd uitgereikt, gepland was. De ‘e’ van botergeel naar grijs is een detail dat naar mijn mening het verschil niet zal maken. Je bent naar mijn mening nog steeds geneigd ‘Roomboter’ te lezen, hetgeen het product niet is. Maar ik zeg er nadrukkelijk bij, dat vind ik als communicatiepersoon zonder juridische know-how.

Blue Band heeft zijn best gedaan om de oorspronkelijke propositie van product (een beter non-dairy alternatief  voor roomboter) en het ontwerp van de verpakking (de naam Roombeter en de manier waarop die is vormgegeven) te handhaven en tòch zichtbaar iets aan de kritiek te doen. Roombeter zal bij goed verkoopresultaat een blijvertje op de markt zijn. Niet erg, zo lang maar duidelijk is wat de consument in zijn winkelwagentje legt…

Hoe zit dat bij jouw bedrijf?

Heb jij een product of breng je iets nieuws op de markt? Gebruik maken van bestaande percepties kan voor een goede introductie beslist geen kwaad. Is vaak zelfs noodzakelijk. Wees echter eerlijk naar jezelf: is het jou echt duidelijk wat je er als consument op vooruit gaat als je jouw product koopt? Een Gouden Windei winnen kan vervelend zijn als je je in alle communicatie voor je merk er steeds op hebt voorgestaan dat je eerlijkheid en openheid nastreeft. 

Exxon-Mobil kan het zich daarom misschien wel permitteren om een ‘schonere’ fossiele Esso-brandstof te lanceren (echt vertrouwen deden we die oliejongens toch al niet. Zeker niet nu ze hun activistische aandeelhouders voor de rechter dagen om hun klimaatagenda). Tony’s Chocolonely kan het zich ècht niet veroorloven iets op de markt te zetten waarvan de productie niet 100%-gegarandeerd slaafvrij is (voorwaarde voor bestaansrecht, immers). Kortom: weet waarvoor je staat. En weet waaraan je begint. Stel jezelf altijd kritisch de vraag: Zo ècht beter?

Voor degenen die meer wikkel weten: https://www.nu.nl/economie/6300390/blue-band-verandert-verpakking-van-roombeter-dat-prijs-won-voor-misleiding.html

Geef een reactie