Afgelopen week werd bekend dat het consumentenvertrouwen ten opzichte van juli en augustus nog even negatief is.
Bijgaand kort artikel uit RetailTrends bevestigt dit: https://retailtrends.nl/news/76957/consumentenvertrouwen-blijft-negatief?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=RT&utm_content=2025-09-22&utm_id=974.1069
Dan maar stoppen met adverteren?
Een consumentenvertrouwensindex van -32 is knap laag. Adverteren met het oog op direct resultaat lijkt dan weinig effectief. De vraag rijst wat het consumentenvertrouwen bepaalt. Dat is een algemene, emotionele, indruk van wat er in de wereld om ons heen gebeurt. Hoe meer slecht economisch nieuws, hoe lager het consumentenvertrouwen. Hoe meer tegenstelling in het nieuws (de een versus de ander), hoe meer de consument geneigd is de hand op de knip te houden.
Hoe meer we wachten op toekomstige uitslagen (lees; de verkiezingsuitslag op 29-10-2025), hoe meer grote aankopen vooralsnog worden uitgesteld, hoe kleiner de neiging is om verplichtingen n als abonnementen aan te gaan.
Dan maar stoppen met adverteren? Nee! De consumentenbehoeften blijven immers bestaan, worden doorgaans alleen uitgesteld naar een later, gevoelsmatig beter, moment. De aankoopbeslissing die dan gedaan wordt, wordt gedaan in het voordeel van de bekendste aanbieders. Bekendheid en zekerheid omtrent de aankoop gaan min of meer hand in hand. Dat alleen al is een goede reden om te blijven adverteren.
Hoe adverteren?
Adverteer op basis van intrinsiek vertrouwen in perioden met een lage consumentenvertrouwensindex. Consumenten met weinig vertrouwen zoeken nadrukkelijker naar zekerheid. Jouw propositie kan hen die zekerheid geven. Een hen op de momenten dat ze er ‘klaar’ voor zijn, richting jou duwen.
Zorg dus dat je aanwezig blijft met het communiceren van vertrouwen-wekkende ‘assets’ uit je merkimage. En koppel dat aan aanbiedingen, die dat vertrouwen bevestigen. Tegen een value-for-money-aanbod. Dat hoeft niet ‘rock-bottom’ te zijn. Juist niet. Maar wel het gevoel geven van extra waarde wanneer die juist nodig is om dat beetje benodigd vertrouwen te krijgen.
