Ga naar de inhoud

Hocus Pocus, Pilatus…Paaskorting!

Een jaar geleden traden strengere regels in werking met betrekking tot de communicatie van kortingen. Dit omdat aanbieders veel te vaak nep-kortingen communiceerden: kortingen waarvan je als geïnteresseerde afnemer niet kon achterhalen of en hoeveel korting je nu kreeg. Denk aan kortingen op (advies)prijzen die nooit werkelijk zijn gevoerd. Of twee halen een betalen waarbij geen sprake is van prijskorting. Of… Terecht wilde de Autoriteit Consumentenmarkt (ACM) dat daaraan iets werd gedaan om de goeien (de aanbieders die wel netjes laten zien hoe groot de korting is én de afnemers die willen weten waaraan ze toe zijn) niet onder de kwaaien te laten lijden. Eén jaar na dato worden er nog steeds teveel nepkortingen aangeboden, mede omdat de ACM niet altijd ingrijpt en/of beboet. Maar…daaraan lijkt nu een einde te komen.

Winstgevend bevredigen van afnemersbehoeften

Ziehier de definite van marketing. Daarbij hoort de nadruk niet op ‘winstgevend’ te liggen maar op ‘afnemersbehoeften’. Dat je die afnemersbehoeften maar tot op zekere hoogte kunt bevredigen als het gaat om prijs-waarde-verhouding snapt iedere afnemer. Iedere afnemer weet inmiddels ook dat er vaak sprake is van nepkortingen. In dat opzicht zijn erkende kortingsmomenten als begin januari, Black Friday, etc. al berucht aan het worden. Met alle nadelige gevolgen voor de reputatie van de malafide (let op: én bonafide) aanbieders. In een samenleving, waarin het vertrouwen in elkaar met de dag afneemt. Zijn wij marketeers dan niet bezig om de kip met de gouden eieren te slachten? Ja, daarop lijkt het steeds meer.

Eerlijk duurt het langst.

Het voeren van nepkortingen is vooral funest voor je bedrijfsreputatie (en dus voor je balans en P&L) omdat je disrespect voor je afnemers toont. Een doodzonde, letterlijk en figuurlijk. Niemand (!) koopt er iets voor dat je de kluit belazert. Kortom: eerlijk duurt voor ons allemaal het langst. En dan is het krijgen van kortingen juist een feestje. Kortom: vergeef jezelf je zonden (daarvoor is het bij publicatie van dit blog Goede Vrijdag) en ga goed doen. Vandaag nog! 

Voor degenen die meer willen weten over de toekomstige handelwijze van de ACM: https://www.nu.nl/economie/6306876/acm-ziet-dat-bedrijven-nog-steeds-vaak-nepkortingen-gebruiken.html

Geef een reactie