Ga naar de inhoud

Die Botschaft hör’ ich wohl, allein fehlt mir der Glaube …

Deze quote van Johann Wolfgang von Goethe kwam direct in me op bij het ontvangen van bijgaande email van Pieter Omtzigt afgelopen zondag 26-10-2025.

Zo’n 2,5 jaar geleden ‘adviseerde’ ik hem en zijn partij geen reclame te maken: https://reclamesjef.nl/als-reclameman-adviseer-ik-geen-reclame/ . Het heeft gewoon méér effect als je (1) je nieuwe doelgroepen vanuit je bestaande doelgroepen aanspreekt en (2) je bestaande doelgroepen continu geïnformeerd houdt.

Pieter Omtzigt deed dat als eenmansfractie en nadien als NSC-voorman heel goed. En bouwde daarmee gestaag vertrouwen – en 20 zetels winst – op bij de Tweede Kamer-verkiezingen van 2023, alweer twee jaar geleden.

En nu? 

Op 3-6-2025 werd ’Schoof‘ demissionair omdat de PVV het bijltje erbij neer gooide. Nadien – 22-8-2025 – stapte NSC uit het kabinet. In beide gevallen deed NSC het tegendeel, niet of slechts mondjesmaat toelichten waarom de partij wat deed. Wie toen al de peilingen volgde weet dat NSC toen al fors zetels aan het inleveren was.

Natuurlijk kun je zeggen dat peilingen niet alles zeggen, zéker lang voordat er verkiezingen zijn. Als reclameman zou ik NSC hebben geadviseerd: alarmfase 1. Had déze bijgaande mail van 26-10 nu direct op 23-8 gestuurd. Samen met uitleg waarom je het nodig vond om de VVD en BBB alleen achter te laten.

Dit laatste klinkt vooringenomen, maar ik formuleer het bewust zo omdat NSC deze twee partijen hiermee het podium en de regie over de eigen communicatie gaf. Resultaat? Onbegrip.

Be Good And Tell It!

Les 1 op elke PR-cursus. Maak je doelgroepen duidelijk wát je doet en waarom je dat doet. En doe dat bij herhaling: ‘oft times you have to fight a battle more than once to win it’ (Margaret Thatcher). Dat geldt zéker voor reclame. En dat geldt zéker als je wat toe te lichten hebt. Veel NSC-kiezers haakten af uit onbegrip. En haken a.s. woensdag – 29-10 in het stemhokje –  af uit onbeantwoord onbegrip.

Hoe jammer ik dat ook vind voor kundige en fatsoenlijke NSC-mensen als Eddy van Hijum en Judith Uitermark. Hun deskundigheid en ervaring moeten we straks wellicht gaan missen in Den Haag. Omdat ze ‘good’ waren, maar hun mond te lang hielden.

Dat maakt dat een goedbedoelde mail vier dagen vóór D-Day ook bij de eigen aanhang niet meer zal ‘landen’. En dat had-ie op 23-8 nog wèl gedaan. Zéker als-ie was herhaald.

Stay in touch

Les 2, zeggen we dan maar. Eén keer iets vertellen is niet genoeg. Mensen worden in een Westerse samenleving met ruim 6.000 reclameboodschappen per dag geconfronteerd. Om van die mensen begrip te krijgen zul je dus continu van je moeten laten horen.

Daartoe was de nieuwsbrief – ondersteund door enkele rake socials-posts – een prima item geweest, dat bovendien met relatief weinig campagnegeld in te zetten was geweest. Jammer, jammer, jammer. Maar helaas …

Geef een reactie