Ga naar de inhoud

De grote waarde van (brand) fitness…

Steeds vaker wordt bekend dat een fit lijf bijdraagt tot betere prestaties en mede daardoor meer plezier in je leven. Dat geldt niet alleen voor mensen, ook voor merken. Afgelopen week, in de aanloop naar de NIMA Marketing Day, werd de Nationale Marketing Benchmark gepresenteerd, met daarin de term Brand Fitness. De link naar het artikel uit Marketing Facts vind je hier onderaan. Waar het op neer komt is dat de bedrijven met de sterkere en fittere merken hun toegevoegde waarde scherper hebben geformuleerd en beter managen. Simpel gesteld: de waarde voor hun doelgroepen is beter vastgesteld en wordt consistenter en consequenter ingevuld. Waarom is dit zo belangrijk? Omdat een sterk merk je meer ruimte geeft om je prijzen te verhogen. Simpelweg omdat je afnemers de meerwaarde blijven herkennen en voor je product of dienst over blijven hebben.

Een sterk merk kost geld, maar levert het ook op

Neem Apple. Erkend als waardevol merk. Het ’Think Different’ wordt door heel veel mensen nog steeds omarmd als ‘vooruitstrevend genoeg om dat ook op mijzelf af te laten stralen’. En dus betalen mensen ’teveel’ voor Apple. Omdat ze het waard vinden. Erkende prijsvechters als Lidl en Aldi investeerden fors in de toegevoegde waarde van hun merken: maximale prijs-waarde-verhouding. Lidl door vooral de producten de held te maken (de hoogste kwaliteit), Aldi door vooral de merkfilosofie te benadrukken (hetzelfde als elders, maar dan goedkoper). Beide formules zorgen er zo voor dat je je niet meer schlemielig maar juist slim voelt. Daarmee vergroten deze merken hun toegevoegde waarde: behoud van value for money.

Hoe zit dat bij jou?

Hoe maak jij je Value for Money waar? En laat je dat ook voldoende weten? Twijfel je daarover? Ga dan eens in gesprek met je klanten en met je reclame-adviseurs. Grote kans dat je erachter komt dat je de toegevoegde waarde die je product in zich heeft, onvoldoende benut. Zonde! Want een sterke toegevoegde waarde geeft je de ruimte om een hogere prijs te vragen. Geen overbodige luxe met de almaar stijgende inflatie (tot naar verwachting minstens 2025) en gestegen bedrijfskosten. Kortom: hou je merken fit. Dat levert je meer marge op, dus je hebt er meer plezier van…

Voor degenen die meer willen weten over de Nationale Marketing Benchmark: https://www.marketingfacts.nl/berichten/pricing-nogal-een-uitdaging-voor-marketeers/

2 gedachten over “De grote waarde van (brand) fitness…”

  1. En weer een merk, dat al sinds jaar en dag bekend staat om op.a. de grootste winstmarge per verkochte auto. Groter dan Bugatti, RR, Bentley, etc. Simpelweg door een mythe in stand te houden en een product daaraan te koppelen dat die mythe levendig maakt en houdt: jou maximale racewagen-beleving op de openbare weg geven. Zelfs met de al enkele jaren tegenvallende resultaten in de Formule 1: https://www.nu.nl/economie/6274947/ferrari-scoort-goed-met-verkoop-van-prijzig-cross-overmodel.html

Geef een reactie