Meteen naar de inhoud

Zomertijd Komkommertijd? Nee dus…

Go away in May, but remember to be back in September’: een veel gehoorde maar dik achterhaalde beurs-wijsheid. Die ook geldt voor reclame.

Want in vakantietijd gaat het mediagebruik gewoon door. Misschien op een iets lager pitje, maar dat is het dan ook. De TV gaat wat later aan, maar gaat wel elke dag áán. De radio staat nog steeds aan, maar vaker buitenshuis. Sociale media gaan gewoon door, want ook op vakantie willen we weten hoe het met onze peers gaat (en laten weten hoe het met ons gaat). Kranten lezen we nog steeds, zij het vaker onlineTijdschriften beleven juist een stijging in de vakanties. 

Buitenreclame is in de zomer minstens zo effectief als daarbuiten omdat mensen weliswaar andere wegen rijden maar nog steeds aan het rijden zijn. Zelfs bioscoopreclame gaat door omdat mensen een biosje een welkome afwisseling vinden na een hittegolfje. En zo voorts. Hoe komt dit allemaal? Eigenlijk heel simpel: we stoppen niet met media gebruiken, maar gebruiken ze op een andere manier en met een andere mindset. Adverteerders begrijpen dat steeds beter. Een mooi voorbeeld is de nieuwste McDonald’s TV-commercial ‘de zomer is om te delen’ waarin een jongen een doof meisje versiert.

Verlaag je mediabestedingen niet in de zomer, verander ze:

Goeie mediaplanners kunnen je in het voorjaar vertellen waar je je doelgroep het beste op kunt zoeken in de zomer. Koppel daaraan een campagne, die direct de smaak van jouw merk in een vakantie-setting versterkt. Met een aanbod dat een directe ‘call-to-action’ genereert, dan…is zomersucces verzekerd. En waarom zou je dat laten liggen? Kortom: zomertijd-komkommertijd? Dat was zo in het verleden…Zomertijd is juist nu kansen benutten-tijd! En…al heb je geen zomeraanbiedingen, dan nog loont het de moeite om actief te blijven in de media tijdens de zomer. Zo handhaaf je de opgebouwde (ingevulde) merkbekendheid en vermijd je de beruchte ‘decay rate‘ (de mate van verval van bekendheid doordat je niet adverteert). Dus ‘Stay after May, don’t wait till September’!

Voor degenen die geinteresseerd zijn in mediaprestaties in de zomer heb ik bijgaande link naar een artikel van Robbert van der Hulst in reclame-vakblad Adformatie: https://www.adformatie.nl/media/niemand-kijkt-tv-de-zomer-en-8-andere-media-mythes

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.