Meteen naar de inhoud

Zet koopman en dominee aan het werk!

Mensen kopen minder vlees bij hogere prijs én voorlichting over milieuschade. Dat artikel uit nu.nl trok mijn aandacht. Het effect van prijs en milieuschade op het koopgedrag in een virtuele supermarkt werd onderzocht. Boodschappers die zowel een signaal kregen van hogere prijs als milieuschade, kochten 36% minder vlees, boodschappers die alleen de hogere prijs kregen 15% minder en boodschappers met alleen milieuschade 0%.

Erst kommt das Fressen, …

…wie Die Dreigroschenoper van Kurt Weill en Bertold Brecht kent, maakt dit direct af…dann die Moral! Al sinds jaar en dag weten we dat mensen hun koopgedrag aanpassen als hun huidige koopgedrag hen er werkelijk op vooruit (of achteruit) laat gaan. Wil je mensen ervan overtuigen dat jouw product hen erop vooruit helpt (of voorkomt dat ze erop achteruit gaan), doe dat dan met argumenten die die verbetering aantonen (kost zoveel minder, levert je zoveel meer op). Let op: we hebben het hier dan wel over forse prijsverhogingen (of kostenverschillen): in het bovengenoemde onderzoek steeg de vleesprijs tot wel 30%.

…, dann die Moral

Vervolgens: gebruik argumenten waarmee ze je product kunnen rechtvaardigen. Zelfs al moeten consumenten zelf iets opofferen (minder vlees per week). Het verschil tussen 15% (alleen hogere prijs) en 36% (hogere prijs en meer milieuschade) is evident. We zien dit terug in ander koopgedrag. De run op LPG-installaties, terwijl dat een brandstof is die al jaren een kwijnend bstaan leidt. De run op zonnepanelen, die huishoudens ‘geld opleveren’. Enz. Dit vereist donders goed weten waarom je afnemers je product kopen en gebruiken. De argumenten die er voor die afnemers ècht toe doen. Zowel in portemonnee als in aanzien. Het ‘Miele-Mercedes-syndroom’, dat mensen kwaliteitsproducten aanschaffen in de hoop minder kwijt te zijn door de levensduur, leeft elke crisis weer op. Apple dankt er ook zijn succes aan.

Kortom, de Koopman en de Dominee brengen samen je product aan de man. Zo lang ze het van elkaar weten

Voor degenen die geinteresseerd zijn in het artikel: https://www.nu.nl/economie/6205351/mensen-kopen-minder-vlees-bij-hogere-prijs-en-voorlichting-over-milieuschade.html

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.