Wat vergeten we toch snel. Totdat…

…we er weer aan worden herinnerd. Wie kent Townsend Thoresen nog? Iedereen die zich de Herald of Free Enterprise herinnert: de ferry die in 1987 door te lang open gehouden laaddeuren water maakte, kapseisde en zonk, met 193 doden als gevolg. Townsend Thoresen liep zulke grote reputatieschade op dat de naam werd veranderd in P&O Ferries. Datzelfde P&O Ferries kwam afgelopen maand zeer negatief in het nieuws. Via Zoom informeerde het eind maart zo’n 800 werknemers dat deze op staande voet waren ontslagen en direct werden vervangen door werknemers via een extern bedrijf. Verontwaardiging, acties, stakingen, confrontaties tussen werknemers die weigerden van boot te gaan en beveiligers die hen daartoe moesten bewegen, het donderde (uiteraard) allemaal over P&O Ferries heen. Enover volledig separaat geleid bedrijf P&O Cruises. Ondanks een advertentiecampagne van P&O waarin het probeerde uit te leggen dat beide bedrijven niets met elkaar te maken hadden. Mislukt? ja, jammerlijk! Maar…het kan nog steeds

Les 1 op elke PR-cursus: Be Good And Tell It

Transparantie en Perspectief, dat zijn de twee sleutelwoorden in crisiscommunicatie. Naast P&O hebben we afgelopen paar maanden voorbeelden genoeg gehad: The Voice of Holland, Sonja Bakker, Sigrid Kaag, Hugo de Jonge, de Corona-berichtgeving, moet ik nog even doorgaan? Vertel (op een geloofwaardige manier) wat er exact aan de hand is, waarom dat zo is, wat er mis is gegaan en hoe je dat wilt gaan oplossen. Geef perspectief door de oplossing te benadrukken en de route daarheen regelmatig te updaten. Dat werd bij de Corona-berichtgeving sluipenderwijs vergeten met maatschappelijk ongeloof als gevolg. 


In de basis dus heel simpel, maar juist daarom zo moeilijk (dank, JC): Waar staan we nu? Waar moeten we naartoe? Hoe komen we daar? We hopen op jullie begrip. Dan is een advertentie als de bovenstaande van P&O Cruises de juiste boodschap in de verkeerde verpakking, Iedereen gelooft in een dergelijke situatie eerlijke, open persberichtgeving, niemand advertenties. Een persconferentie, gevolgd door regelmatige updates, was heel wat slimmer geweest. En…als het perspectief op de oplossing duidelijk is, dan (pas) kun je gaan rebranden (letterlijk vertaald: her-merken van je namen), met o.a. reclame. Dus: 1. Transparant zijn 2. Perspectief bieden. 3. Updaten 4. Rebranden

Voor degenen die interesse hebben in de achtergronden (met dank aan Rik van Kooten in Marketing Tribune en Mark Ritson in Marketing Week): https://www.marketingfacts.nl/berichten/reputatieschade-door-merkverwarring?utm_source=twitter.com&utm_medium=tweet en https://www.marketingweek.com/po-is-the-rare-reputation-crisis-that-really-does-matter/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.