Wat als ik baal (!!) van Moederdagreclame?

Wat als ik baal (!!) van Moederdagreclame??

Moederdag. Natuurlijk zetten we graag moeders in het zonnetje. Maar wat als moeder er niet meer is? Of als ze geen moeder is geworden? En al die reclame – en andere confronterende moederdag-uitingen – haar gestolen kan worden?

Zeggen we dan heel NL’s: hou op met zeuren, Moederdag is nu eenmaal traditie? Of andere non-argumenten? Je verwacht toch dat we technologisch zover zijn dat we bijna alle reclame weg kunnen filteren voor degenen die beslist niet zitten te wachten op Moederdagreclame. Welnu, dat is moeilijker dan je denkt. Wat??


De verklaring van de grootste filteraar Google is dat feestdagen niet in de filters vallen omdat ‘ze in verschillende landen op verschillende manieren beleefd en gevierd worden’. En dat Google altijd ‘zoekt naar manieren om de gebruikerservaring te verbeteren’. Waarom zijn Moederdagadvertenties dan niet opgenomen in de (door Google onderzochte) categorieën waarover gebruikers meer gebruikerscontrole willen? Het antwoord laat zich raden: Google – en in zijn kielzog Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, enz. enz. – heeft twee doelgroepen met verschillende belangen: de consumenten (waarvan ‘ een klein deel’ geen Moederdag- of -welke-andere-dag-ook-reclame wil zien) en adverteerders (die die reclame juist wel aan zoveel mogelijk mensen willen laten zien).

Wie betaalt bepaalt…

En dan wint de koopman het vaak van de dominee. En dus komen er Moederdagadvertenties langs, of je nu wilt of niet. Dan mag je hopen op kooplieden die hun geweten ook laten spreken. Dat kan gemakkelijker dan je denkt. Adverteer gerust met moederdag (en Vaderdag, en hupseflups-dag), maar neem in je advertenties een ‘opt-out-bericht’ op. Laat zien dat je snapt wie de èchte koopman (pardon: koopmens) is: het gezin dat moederdagcadeau koopt. En dat dus niet iedereen wacht op jouw aanbod. Geef die mensen de kans dat aan te geven. Verwerk dat in je database. En/of laat zien dat je het Landelijk Steunpunt Verlies aanbeveelt. Dat helpt mensen eerst troost en daarna de kracht om door te gaan te vinden. Van de beloning zul je als adverteerder zeker niet gaan balen…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.