Meteen naar de inhoud

Wanneer gaat iets viral?

De vlaggenverkopers merken het aan hun omzetten: de omgekeerde vlag wordt massaal geadopteerd en overgenomen. Enkele verkopers vergelijken hun omzetstijging zelfs met een WK-oranjegekte. In hoeverre is zoiets te voorspellen of voor te bereiden? Eigenlijk niet. Of misschien een beetje wel.

De Omgekeerde Vlag en ‘de Wurkmate’…

Er zijn verschillende verhalen waarom de vlag omgekeerd wordt gebruikt. Het meest aannemelijke is de omgekeerde vlag op een schip in nood. De boeren vinden dat ze in nood verkeren. ‘Had je het zelf maar bedacht…’ verzucht menig marketeer nu. Toch kom je een heel eind in de buurt. Het begint (no. 1) met op de hoogte zijn: steeds vaker voelen grotere groepen mensen zich niet gehoord door de politiek. Er komt een moment dat dat tot uiting komt. Waren het niet de boeren geweest, dan hadden het de toeslagenouders kunnen zijn, die bijvoorbeeld het verkeer klem hadden gezet omdat de fiscus de toeslagenouders klem had gezet. Dat had bijoorbeeld Black & Becker tot iets creatiefs kunnen aanzetten. De toeslagen-ouder was immers, net als Leo de Haringkoning van Van Kooten & De Bie ‘fiscaal met se reet in de wurkmate geklemp…

Wat te doen om ‘erbij te zijn…’

No 2: zorg voor een relevante koppeling met je product. Niet altijd ligt de kopeling voor de hand. Soms hebben mensen daartoe een (adverteer-)zetje nodig. Heineken was er in de jaren ’80 een ware meester in met zijn non-campaign-campaign: inhakend op een actuele gebeurtenis plaatste Heineken steevast een advertentie die duidelijk maakte wat Freddy Heineken altijd over zijn product zei: ‘ik verkoop geen bier, ik verkoop gezelligheid!’ Dus plaatste Heineken op 5-12 een advertentie met een St Nicolaas die een kratje bier sjouwt: Mijnheer geeft zeker een feestje vanavond…’ Of in de zomer tijdens een hittegolf: Doorgaan, meneer Pelleboer…Doorgaan…’

No. 3bewaar alle ideeën die je bedenkt, maar die niet nú, maar op een ander tijdstip misschien wèl kunnen doorgaan. Op het moment dat je ideeën nodig hebt dank je jezelf dat je ze bewaard hebt. Je weet immers nooit of en wanneer iets ‘viral’ gaat. En als iets ‘viral gaat, dan is het snel reageren geblazen…!

Voor degenen die iets meer over de vlaggenomzet willen weten: https://www.nu.nl/economie/6214795/vlaggenverkopers-boeren-goed-door-boerenprotest.html

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.