Meteen naar de inhoud

Waarom koop je niks? Gaat je niks aan!!

We verzamelen data bij de vleet. Hoe meer je weet over je consumenten, hoe beter je ze kunt beinvloeden. En toch…zijn er twee (1 + 2) ontwikkelingen die te vergaande personalisatie tegengaan of zelfs keihard afstraffen. Het afremmen van persoonlijk gerichte actie (1) waarin bedrijven als Coolblue meester zijn en de zogenaamde chilling effects (2). Consumenten weten dat hun koop-, zoek- en antwoorddata gebruikt worden voor persoonlijke benadering. Zij ontwikkelen daartegen chilling effects (acties die de dataverzamelaar misleiden) door bewust afwijkend gedrag te vertonen: geen relevente gegevens achterlaten, bestellingen elders doen, bewust niet ingaan op advertenties die verschijnen nadat de lezer het net over het product had met een kamergenoot (het zogenaamde watermarking). Het toenemende bewustzijn maakt dat consumenten zich steeds vaker bespied en gadegeslagen voelen en dus het ontwijkgedrag, de chilling effects, vertonen.

Hoe ga je nu om met chilling effects?

Verzamel gerust je data. Maar doe de interpretatie vanuit de belangrijkste algemene inzichten in de aankoop, het gebruik, de substituten en de emoties rond je product, dienst of merk. Verlies je daarna niet in het sturen van een-op-een-advertenties naar diegenen die net hebben aangegeven dat ze liever naar je concurrent gaan. Wie weet hebben die consumenten je zojuist met een kluitje het riet in gestuurd. Gebruik die algemene inzichten om je creatieve concepten relevant en onderscheidend te maken. En vergeet daarbij niet te focussen op de kracht van elk afzonderlijk medium (sociale media zet je anders in dan TV, buitenreclame weer anders dan reclame via je mobiel). Dat is de beste remedie tegen chilling effects. En de beste garantie dat jouw product echt als probleem-oplosser wordt gezien. En dus wordt gekochtgewaardeerdopnieuw gekocht, etc.

Meer weten over chilling effects? Lees dan het artikel uit Marketing Facts waarop ik dit blog baseerde, geschreven door Joanna Strycharz via https://www.marketingfacts.nl/berichten/chilling-effects-wat-zijn-ze-en-waarom-zijn-ze-van-belang-voor-reclame?utm_source=twitter.com&utm_medium=tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.