To sin by silence…

…when they should protest makes cowards out of men. Deze beroemd geworden uitspraak van o.a. Ella Wheeler en Abraham Lincoln schoot me door het hoofd bij het zien van het statement van de grootste Oranje-sponsor ING in o.a. nu.nl . En in zijn kielzog (aldus De Telegraaf) AH, KPN, De nNederlandse Loterij en Bitvavo. Ik ben geneigd de uitspraak aan te passen naar: ‘to sin by statement when they should have protested makes cowards out of companies.’ Temeer daar diezelfde ING ook via een buitenlandse bank heeft geïnvesteerd in ‘bij het WK betrokken projecten…’

 

Natuurlijk heeft Louis van Gaal gelijk als hij stelt dat het WK met gelegenheidsargumenten naar Quatar is gegaan. En natuurlijk hadden de hoofdsponsors van Oranje er bij de KNVB op moeten aandringen om zich af te vragen wat Oranje daar te zoeken heeft. En – last but not least – natuurlijk vraagt een groot deel van Jan Publiek zich hetzelfde af, voetbalfanaat of niet. Als dat, doorheen de ‘cordons sanitaires’ van adviseurs, spindoctors en voorlichters, wel tot in de bestuurskamers was doorgedrongen was wellicht anders besloten. of in ieder geval doordacht. Te elfder ure een statement maken maakt je nog geen deugdelijke adverteerder. Nadrukkelijker dan ooit rekent de samenleving je af op je daden, niet op hoe je die verpakt. Méér dan ooit geldt in deze informatiesamenleving les 1 op elke PR-cursus: Be Good And Tell It

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.