Meteen naar de inhoud

’t Is maar reclame…

In Marketing Tribune van afgelopen donderdag (2-6) verscheen bijgaand ontnuchterend artikel voor veel mensen die in de reclame werken. Het deed me denken aan de tijd dat ik De ReclameSjef oprichtte, maar de naam nog niet had bedacht. Ik kwam uit ‘de Amsterdamse reclamewereld’, realiseerde me dat ik te maken zou krijgen met prospects met een nuchtere, vrijgevochten, onverzettelijke, West-Friese achtergrond: doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-zat tot de derde macht. Ik bedacht een naam waarvan ik nu blij ben dat we (mijn partner Suus maakte er al direct gehakt van) ‘m niet door hebben laten gaan: Tismaar Reclame. Met zelfs al een pay-off: reclame nemen we niet zo serieus. reclame maken echter wel.

Opdat wij nooit vergeten…

wie deze zin kan afmaken is op het hoofdkantoor van Ahold geweest of kent ‘m uit de vakpers. Voor degenen die het niet kunnen afmaken:…voor wie wij werken. Albert Heijn in persoon liet een standbeeld maken van een winkelende huisvrouw, van deze tekst voorzien en plaatsen op alle hoofdkantoren van de Zaanse grootgrutter. En…die huisvrouw krijgt tegenwoordig elke dag dik 5.000 reclame-uitingen om haar oren. Die roepen allemaal ‘koop mij, hou van mij, bestel mij, probeer mij, like mij, volg mij…en ik zal je in alles terwille zijn!’ Welk mens onthoudt elke dag 5.000 boodschappen? Het antwoord: ik neem voor nog geen 10 boodschappen een lijstje mee naar de winkel. Opdat ik niks vergeet. Dus: opdat wij nooit vergeten voor wie wij werken!

Voor wie werken wij?

Verwacht hier geen klantenlijst! Daarvoor kijk je maar op reclamesjef.nl. Wij werken voor de klanten van onze klanten. Die klanten zijn inderdaad niet bezig met reclame. Tenzij…die reclame relevant en interessant wordt gevonden. En onder ‘interessant’ mag je verstaan: onderscheidend, maakt emoties los die te maken hebben met het product of de dienst, leuk genoeg om even te onthouden. Dan mag je de klanten van onze klanten even storen. Want je hebt iets te vertellen waarvan je van tevoren weet dat dat hen interesseert. Omdat het gaat over iets waarmee ze wel bezig zijn. Charles Revson, grondlegger van cosmeticagigant Revlon, zei het zo treffend: ‘in the factory we make cosmetics, in the drugstore we sell hope!’ Voor wie werken wij? Voor degenen die op zoek zijn naar hoop.

Interesse in het artikel dat mij aanzette tot deze blog? https://www.marketingtribune.nl/b2b/weblog/2022/06/the-only-people-who-care-about-advertising-are-the-people-who-work-in-adver/index.xml

/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.