Meteen naar de inhoud

Soms is het beter juist niet te ‘branden’…

Branding. Niet de golfslag aan een hete stranddag, maar het nadrukkelijk tonen van je merknaam. Op z’n Engels: brèènding. Letterlijk het ‘merken’ van je uiting. Heineken is er afgelopen week door de Reclame Code Commissie mee op de vingers getikt omdat het bekende sportlui uit megagrote bierglazen liet drinken na de Amstel Gold Race. Met een logo erop. Hadden ze dat nu niet gedaan? Of hadden ze de branding vervangen door iets binnen de positionering van Amstel als ‘het lekker volkse vrienden-bier’? Dan had Jan Publiek geglimlacht en hadden de klacht-indieners van STAP minder kans op succes gehad…

Soms is géen branding betere branding

Waarom doe je aan branding? Omdat je wilt dat zoveel mogelijk mensen je merknaam zien. En liefst onthoudenassociëren met positieve gevoelens. Branding is bovendien eenvoudig: plak het logo erop en dat zegt genoeg, zo denken veel reclamemakers. Maar…een merklogo is niet meer of minder dan een afzender, de handtekening onder de brief die de echtheid van de brief bevestigt. De boodschap dus! Juist Heineken toonde in het verleden aan dat te snappen als geen ander. De Heerlijk Helder Piep-advertentie (sorry, Google liet me nu even zakken) was een briljante inhaker op de toentertijd strengere regelgeving voor merknaamsvermelding rond TV-programma’s. Beter onthouden dan wanneer de merknaam er wel had gestaan, alle theorie over ‘brèènding’ ten spijt. Kortom: voordat je gaat branden, denk dan even na waaraan je je vingers kunt branden…en denk even na of je er wellicht méér uit kunt halen!

Voor de geinteresseerden in meer details rond de RCC-uitspraak: https://www.nu.nl/economie/6211774/heineken-berispt-voor-reclame-met-enorm-bierglas-tijdens-amstel-gold-race.html

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.