Prijs verhogen? Niet als je meer biedt!

Veel ondernemers merken het direct: net uit de toch al dure Coronacrisis, oplopende inkoopkosten, oplopende salariskosten, gebrek aan buffers. De prijzen moeten omhoog. Vooral in de levensmiddelen- en horecabranche lijkt het dat alleen prijsverhogingen de ondernemers nog kunnen redden. Toch hoeft dat niet. Als je de prijzen moet verhogen, kijk dan vooral welke waarde je met andere marketing-instrumenten kunt toevoegen.
Marketing = SAVER
Vroeger bestond de mix van marketing-instrumenten uit ‘de 4 P’s’: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Tegenwoordig is die marketingmix, mits goed toegepast, een SAVER: Solution (was Product), Availability (was Plaats), Value (was Prijs), Education (was Promotie) en Retention (over klantenbehoud door terugkeer-aankoop dachten weinig marketeers serieus na). Van alle marketing-instrumenten is prijs het flexibelst aan te passen, maar het minst onderscheidend. Onderscheid in een situatie dat je je prijzen moet verhogen, creëer je door andere marketing-instrumenten mee aan te passen. Moet je de prijzen van je kleding verhogen? Introduceer dan een ‘click-and-collect-korting’ en vraag wat extra’s voor bezorging (Availability). Of geef product-plussen voor een combinatieprijs die een grotere marge geeft (Solution en Value). Beloon daarmee het gewenste gedrag van je klanten.
Het zijn maar een paar voorbeelden van hoe je binnen SAVER kunt opereren om een prijsverhoging niet direct tot daling van toegevoegde waarde kunt laten leiden. Want daarom gaat het: vergroten van toegevoegde waarde. Alleen dan blijft je marketingmix de SAVER die je (juist nú) nodig hebt.
Voor degenen die nieuwsgierig zijn naar de huidige situatie rond prijsaanpassing op consumentenmarkten: https://www.nu.nl/economie/6193890/horeca-heeft-geen-andere-keus-prijzen-moeten-omhoog-om-te-overleven.html

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.