Meteen naar de inhoud

Nu beter verkrijgbaar, want minder filialen

De drie grootbanken van Nederland hebben hun aantallen filialen drastisch teruggebracht. De helft tot twee derde is verdwenen. Verdwenen? Nee! Vervangen door online- en ik-kom-bij-je-thuis-alternatieven (de bank komt naar je toe deze zomer…). Meer service op maat met minder geld. Een mooi staaltje slim denken over marketing. Wie volgt?

SAVER

Ca. 2 weken geleden blogde ik over het uitbreiden van je Availability (de A in de SAVER) door verkorte winkelopeningstijden ten gevolge van personeelstekorten. Meer slimme syntheses van bricks & clicks. De banken voegen daaraan nu de thuisbezoeken toe (ik heb daarvoor nog geen …icks-woord). Eigenlijk een gevolg van logisch denken en goed om je heen kijken. In de retail is de gang van de klant naar de winkel ook steeds vaker vervangen door de gang van de winkel naar de klant. Is dit dan het einde van de winkel? Nee! Die vervult voor heel veel mensen nog steeds een cruciale rol in de oriëntatie en de aankoop. Net als in het verleden de TV niet het einde van de radio betekende, de email niet het einde van de fysieke post, de e-bike niet het einde van de scooter, etc. De relaxfauteuil-aanbieders als Prominent hebben dat al langer door met hun thuisbezoekers, de grootgrutters ook met hun thuisbezorging. En wie herinnert zich nog de ultraslimme Blokker-brengt-t-aan-huis tijdelijke bezorgservice, waarin verkoopmedewerkers tijdelijk bezorgers werden aan het begin van de Corona-pandemie…

Kortom: ga zelf eens langs je eigen marketing-instrumentarium (je SAVER: Solution, Availability, Value, Education, Retention). En vul zelf eens in hoe je verwacht dat je met deze instrumenten je klanten over zeg 5 jaar bedient. je zult versteld staan van de mogelijkheden die er nog voorhanden zijn! 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.