Meteen naar de inhoud

Nú beter verkrijgbaar ivm geen personeel

Als ergens zich de personeelstekorten pijnlijk laten voelen is dat (o.a.) op de winkelvloer. Niks zo erg als klanten die je niet kunt helpen want te druk. Mocht je je afvragen of stagflatie er überhaupt wel komt, de (‘micro-‘)stagflatie is er al tussen de schappen! Hogere verkoopprijzen, lagere marges door nog hogere inkoopprijzen, meer loonkosten en toch minder mensuren. En als je geen alternatieven kunt bieden wordt micro al snel macro… 

En toch: beter verkrijgbaar…

Een van de manieren om de behoeften van je afnemers winstgevend te bevredigen (definitie van marketing) is het verbeteren van je beschikbaarheid (Availability, of de P van Plaats). Als dat niet in ‘bricks’ kan, kan het wel met ‘bricks & clicks’. Die combinatie is 24/7 beschikbaar, kent dus geen opening- en sluitingstijden en de ‘bricks’ en ‘clicks’ kunnen als communicerende vaten werken. Die combinatie kunnen zelfs lokale winkeliers (te vaak denigrerend ‘pappie-en-mammie-zaken’ genoemd) inzetten door elkaar als complementair te beschouwen en de kosten van de ‘clicks’ te delen. Voorbeelden: de bakker, de slager en de groentenman. De kledingzaak en de schoenenzaak. Helemaal slim doe je dat door verschillende prijspakketten te hanteren (de V van Value); bijvoorbeeld de winkelprijs zoals we die kennen, de online winkel- en bezorgprijs (liefst idem.), de ‘click-and-collect-when-open’-prijs (lager natuurlijk). Dan ben je met minder winkeluren toch beter verkrijgbaar.

SAVER

Het is niet de eerste keer dat ik pleit voor het met deze rij van initialen (waaruit marketing bestaat) redden van je business. Degenen die goed zijn in begrijpend lezen hebben de A(vailability) en de V(alue) al ontdekt. Op andere instrumenten valt wellicht ook winst te boeken. Solution (de P van Product), Education (bovenstaande moet je den volke aantrekkelijk toelichten) en – vooral – Retention (ik noem die ook wel de P van Permanentie). Je blijft namelijk gered als je klanten blijven terugkomen.

Maar…het begin ligt in  de synthese ‘bricks’ en ‘clicks’…Dus: red je het door personeelstekort niet meer met ‘bricks’, blijf dan 24/7 verkrijgbaar met ‘clicks’.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.