Meteen naar de inhoud

Niet alleen maar je stoepie schoonmaken!

‘Ach…als je stoepie maar schoon is…: een Volendammer volkswijsheid die ons leert dat je geen ‘praat’ krijgt als je je zaakjes ogenschijnlijk op orde hebt. Keek men vroeger in Volendam niet verder dan het stoepie, tegenwoordig kijkt men wel verder. Ook buiten Volendam trouwens: we willen weten of je het echt meent met datgene wat je predikt. Veel bedrijven die de Pride gebruikten tot meerdere eer en glorie van hun eigen beeldvorming, werden steeds vaker afgerekend op hun daden. En als de daden niet klopten met de woorden werkt je inspanning averechts. Als je dus claimt inclusief te zijn, zorg dan ook dat je dat in alles bent.

SAVER

Niet voor de eerste keer pleit ik ervoor dat alles wat je in je reclame en PR claimt, zichtbaar is in je héle marketing-operatie. Van de S (Solution, de vroegere P van Product), via de A(Availability, v/h de P van Plaats), via de V (Value, de opvolger van de P van Prijs) en E (van Education, die de P van Promotie vervangt) tot de R (van Retention. Daarmee hield de vroegere marketingmix te weinig rekening). Zorg je voor synthese van Solution, Availability, Value, Education en Retention, dan krijg je de SAVER van je bedrijf. Marketing zoals het bedoeld is: winstgevend bevredigen van behoeften van stakeholders. Dus: claim je inclusief te zijn, zorg dan ook dat die inclusiviteit in je héle bedrijf voel- en vindbaar is. Van de arbeidsovereenkomsten tot de toiletten…Van het niet dulden van ‘goedbedoelde’ opmerkingen over iemands aard tot de entreeruimte…Als alles achter je stoepie dus ook maar schoon is!

Voor degenen die denken ‘Waar maak je je druk over?’ Ik ben de enige niet: https://www.nu.nl/economie/6211924/20-procent-van-pride-sponsoren-heeft-geen-concreet-lhbtiq-beleid.html en https://www.marketingtribune.nl/b2b/weblog/2022/07/column-gebruik-pride-als-merk-niet-eenmalig-voor-de-show/index.xml

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.