Meteen naar de inhoud

Merknaam wordt bijnaam of soortnaam…

De droom van elke brand manager: jouw merknaam wordt soortnaam. Of bijnaam. Doe mij een Spaatje blauw. Doe mij een Chocomel. Rij jij in zo’n Jeep? Kun je mij de Maggi doorgeven? Haal maar door de Croma. Ik rij in een Eend. Dat is typisch Harley-geluid. Kunnen we dat Googlen? Levert zo’n naamsbekendheid je een dito marktaandeel op. Zeker tegenwoordig, met de veelheid aan merken, niet snel. Wat het je wel oplevert? Mentaal marktleiderschap! Als je dat mentale marktleiderschap claimt! En blijft claimen!

Mentaal marktleider kun je worden…

Start met je SAVER goed in te vullen. Je Solution (= product) moet ècht relevant en ècht onderscheidend zijn. Zoals de Eend, de Kever, de Jeep. Je Availability (= plaats) moet dominant zijn. Zoals Maggi zijn concurrenten wegdrukte. Je Value (= prijs) moet ‘always affordable’ (Coca-Cola, bijvoorbeeld) zijn. Je Education (= promotie) moet uniek zijn, zoals Harley-Davidson een levensstijl verkocht. En je Retention (= merktrouw) moet je handhaven door koestering van de basiswaarden en continue innovatie. Dat lukt bijvoorbeeld Citroën met de 2CV. Met zijn vele bijnamen en zijn cultstatus staat deze rotsvast in de hoofden van Nederlanders als de supersimpele auto voor studenten, welzijnswerkers en alternatief gestemden. In de hoofden van Belgen landde het vehikel als Geit. De Duitsers deden met ons mee (Ente) en de Britten noemden hem vanwege zijn tempo Tin Snail. Zijn weggedrag verleidde de Italianen tot Gondola Francese. Wat ‘koop’ je voor dit alles? Een schare hondstrouwe fans, die zich niet door de eerste de beste concurrent van jouw product of merk laten wegjagen. De Fiat Panda was en is een verkoopsucces, maar haalde nooit de cultstatus van de Eend. De C3 liftte door zijn uiterlijk mee op het Eend-succes…

Mentaal marktleiderschap kun je ook verliezen.

Spa, Chocomel en Google is het gelukt om soortnaam voor mineraalwater, chocolademelk en zoekmachines te blijven. Minder goed verging het in dat opzicht Jeep, Levi’s en Maggi als soortnaam voor terreinauto’s, jeans en aromasaus. Is er een ‘gemene deler’ tussen de ‘winnaars’ en de ‘verliezers’? Jazeker: mentaal marktleider willen blijven! Door continu een van de SAVER-instrumenten te vernieuwen en zo concurrenten een stap vóór te blijven. Instrumenteel en emotioneel. Kortom: als je het voor elkaar gekregen hebt om van je merknaam een soortnaam of bijnaam te maken, investeer daar dan in en blijf dat doen. Eeuwige roem wordt je deel!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.