Meteen naar de inhoud

McDonald’s terug van niet weggeweest?

Afgelopen week kondigde McDonald’s aan dat alle ruim 850 restaurants in Rusland zijn overgedaan aan een franchisenemer, die verder gaat onder de naam Vkusno & Tochka (‘Lekker. dat is het’!) Interessant is het om op de artikelen uit o.a. nu.nl de reacties van mensen te zien. Hoe wordt deze move van McDonald’s beoordeeld? En wat blijkt: een groot deel van de mensen toont scepsis t.a.v. de goede bedoelingen van de terugtrekking van de hamburgergigant. Ook onder de paraplu-mening dat de sancties ons zelf minstens zo hard treffen als Rusland zelf.

Doodzwijgen of openheid?

Wordt dit een ‘ça vas pas changer le monde’-verhaal? Of gaat een Follow-the-money-achtige de ‘werkelijke’ toedracht achter de terugtrekking nog achterhalen? Was vroeger in zo’n geval het adagium: ‘blijven stilzitten als je gescohoren wordt’; tegenwoordig pleit er meer voor directe openheid. Ik pleit daarin mee. Juist omdat met de snelheid van sociale media de publieke opinie met je verhaal aan de haal gaat voor je het weet. Juist omdat ik in het verleden voor McDonald’s werkte en het bedrijf altijd goed is geweest in het voeren van de regie over de mening- en beeldvorming, juist door altijd openheid te geven. Ik zou in dit geval de schijn niet tegen me willen hebben, ook al zwijgen de pers en de publieke opinie het verder dood.…

Be Good And Tell It…

Als je een maatregel neemt uit ‘good citizenship’, zorg er dan voor dat je eventuele twijfels daaromtrent wegneemt. Geef openheid van en eerlijkheid in zaken. Eerlijk duurt het langst, ook – en juist – in bedrijfsreputaties.

Voor wat meer achtergrond: https://www.nu.nl/293533/video/opvolger-mcdonalds-opent-deuren-in-moskou.html#nujij

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.