Ga naar de inhoud

Maat, maat! Overdaad schaadt! Jajajaja…

 

De online gokmarkt is sinds een half jaar open en dat kan vrijwel niemand in Nederland zijn ontgaan. We worden er bijna letterlijk mee ‘dood ge-GRP-t’. Voor de leken: een GRP (Gross Rating Point) is het product van netto bereik in een doelgroep en gemiddelde contactfrequentie met die doelgroep. GRP’s geven de mediadruk aan waarmee reclame naar consumenten wordt gebracht. Vooral TV-reclame. Ik ken de GRP-niveaus van de verschillende campagnes niet, maar ze moeten wel aanzienlijk zijn. Juist de enorme hoeveelheid TV-reclame is steeds meer mensen en instanties een doorn in het oog, vooral gelet op het feit dat ‘alle ogen van de wereld gericht zijn op Kwatta’ Nederland en gelet op het het effect op gokverslaving. Hoewel er al wel een positief effect te melden valt: voor de illegale goksites lijkt de lol er met de legale sites wel van af.

 

Zelfregulering
Om de wetgever vóór te zijn maken de reclame- en mediabranches vaak zelfreguleringsafspraken. Gedraag je in de goede richting van het braafste jongetje van de klas om te voorkomen dat de bovenmeester echt straft. Vaal is die zelfregulering succesvol toegepast. En aangezien het hier een bijzonder lucratieve markt betreft (ook voor de wetgevende overheid in de vorm van allerlei belastingen) verbaast het mij dat de branches zelf nog niet de handen ineen hebben geslagen om dit succesvolle middel toe te passen. Kortom: regel ook de mediadruk met branche-afspraken. En hou maat. Overdaad schaadt immers iedereen (ook zij die de overdaad veroorzaken). En sneller dan je denkt…

Geef een reactie