De keukendeuren gaan zo open

Logo, Huisstijl, Identiteit & Branding

Uit onze keuken:

Logo

Logo, huisstijl, woordmerk, identiteit, embleem, corporate identity, branding … In de wereld van communicatie zijn al deze termen logisch en bekend. Voor iedereen die hier niet dagelijks mee te maken heeft kan het lastig zijn om te bepalen wat nu wat is.

Een logo kan een beeldmerk zijn, een grafisch symbool of een tekst die onderscheidend is gemaakt. Of een combinatie hiervan. Aan de hand van deze voorbeelden hopen we je een beetje inzicht en duidelijkheid te geven.

Een logo moet in 1 blik kunnen vertellen waar je merk, je bedrijf, je organisatie of dienst voor staat. Met juist kleurgebruik kun je je logo een emotionele lading geven. Met een pay-off, slagzin of onderschrift kun je je logo laden met een oplossing waar je droomklant om vraagt.

Huisstijl

Een huisstijl is een visuele taal van je merk, van je bedrijf, dienst, organisatie. Hiermee maak je je bedrijf, merk, dienst, organisatie zichtbaar, onderscheidend en herkenbaarOnbekend maakt onbemind. Je huisstijl is je visitekaartje voor de droomklant die jou nog niet kent.

En dat gaat verder dan alleen het toepassen van je logo. Het gaat namelijk om het gebruik van je logo, om  kleur, typografie, vorm en beeld. Van visitekaartjes tot aan jaarverslagen; van briefpapier tot enveloppen. Dit noem je ook wel stationary. In een huisstijlhandboek kun je dit allemaal definiëren.

Maar denk bij huisstijl ook aan taalgebruik in magazines, folders, flyers en content op social media. Dit noemen we allemaal bij elkaar ‘branding‘.

Identiteit

Een identiteit geeft antwoord op de vragen:

      • Wie ben je?
      • Wat wil je? en
      • Wat kun je?

Een identiteit moet niet alleen je droomklant aanspreken, maar ook je medewerkers. Zij worden je ambassadeurs en dragen je merk naar buiten uit. Daarom spreek je vaak van een corporate identity of een corporate identity mix: communicatie, design en gedrag en als basis je persoonlijkheid.

Je imago is een reflectie van je identiteit: hoe je gezien wordt door je droomklanten. Het betekent dus dat je dicht bij jezelf moet blijven; authentiek zijn. Je geeft je doelgroep een consequent en duidelijk beeld. Dus heb je een sterk logo en een sterke huisstijl.

Als je een verse kijk hierop wilt  hebben of jouw logo, huisstijl. branding, identiteit scherper en onderscheidend naar je droomklant wilt communiceren, dan helpen wij je graag verder!

Neem contact met ons met onderstaand formulier:

Meer recepten: