
Wie laat zich nu beinvloeden door zo’n influencer? Veel en veel meer mensen dan je zo denkt. Influencers representeren voor hun volgers hun ‘ideale ik’. Daarom worden ze gevolgd. In hun doen en laten, in de producten die ze aanprijzen. Zodanig dat de Mediawet erop is aangepast en dat influencers met 500.000 volgers en meer zich aan strengere regels moeten houden, vooral als het gaat om herkenbaarheid van reclameboodschappen en onderscheid van andere informatie. Ze moeten o.a. aangeven of en wanneer ze tegen betaling producten aanprijzen, ze mogen dat aanprijzen niet meer gericht op kinderen doen, enz.Voor degenen die hierover meer willen weten, kijk eens op bijgaande link https://www.nu.nl/tech/6201227/bekende-influencers-moeten-zich-vanaf-1-juli-aan-strengere-reclameregels-houden.html
Werkt een influencer voor jou?
Jazeker. Waarmee begint dat? Met gedegen kennis van je doelgroep. Wie genereert minstens 70% van jouw omzet? Welke eigenschappen hebben die mensen gemeen? Door welke argumenten laten ze zich beinvloeden (vaak onderbewust en op basis van emoties). Met welke argumenten rechtvaardigen ze hun aankoop van jouw producten of diensten? En als je dat alles op een rijtje hebt, struin Google maar eens af op mensen met interesse in datgene wat jij aanbiedt. Vaak zitten daartussen mensen met expertise. Als deze mensen veel volgers hebben zijn ze in principe interessant voor je en kun je ze benaderen met een voorstel om je producten aan te prijzen.
Let hierbij wel op dat je de influencer dat op zijn eigen manier laat doen. Hoe meer ‘eigen’, hoe effectiever de boodschap. Vergeet niet vooraf na te gaan in hoeverre de influcencer in het verleden zich maatschappelijk onhandig of onwenselijk heeft uitgelaten of anderszins slecht gedrag heeft getoond. Dat kan bij bekend worden je product meeslepen in zijn val. Hoe weet je nu of de vergoeding redelijk is? Dat is nogal arbitrair, maar ik maak zelf vaak de vergelijking op basis van kosten die je moet maken per contact of per 1.000 contacten. Dat doe je tenslotte ook met klassieke media als huis-aan-huisbladen, buitenreclame of mailmailing. Werken ze dan voor je, die influencers? Jazeker wel!
Vandaag, 3-10-2022, kreeg Kim Kardashian een boete van 1 miljoen bovenop de teruigvordering van haar vergoeding van ca. 260.000,- voor het niet goed genoeg aangeven dat ze betaald kreeg voor de aanprijzing van cryptovaluta. Kortom: neem de regel dat je hierover duidelijk moet zijn als influenceer, serieus. Je hebt immers een serieuze macht als influenceer.
https://www.nu.nl/economie/6227600/kim-kardashian-krijgt-ruim-miljoen-boete-vanwege-rol-in-cryptomunt-reclame.html
Het blijkt verdomd lastig te zijn om de ‘bijwerkingen’ van influencers richting jongeren te beteugelen, zo ‘ondervindt’ ook de cosmeticabranche: https://www.nu.nl/economie/6263414/make-upinfluencers-maken-jongeren-te-onzeker-vindt-de-cosmeticabranche.html