Ga naar de inhoud

Hoe werkt TV- met online reclame precies?

Met dank aan mediaspecialist Patricia van Zon: bijgaande link en beeld verwijzen naar haar artikel in Marketingfacts waarin ze ‘in lekentaal’ goed uit de doeken doet hoe TV- en online TV-reclame werken op het bewuste en onderbewuste van consumenten. Binnen zo’n 5 minuten weet je aardig hoe beide media hun werk doen.

Vooral de werking van reclame op het onderbewuste is belangrijk. Veel aankoopbeslissingen worden immers ‘low-involved’ genomen. In lekentaal: ik denk er niet zo bewust over na, ik koop het omdat ik het om wat voor reden dan ook (ook die ik niet eens letterlijk bedenk) wil hebben.
Patricia’s conclusies over de werking van TV-reclame versus online TV-reclame versus social media video’s zijn behoorlijk helder. TV-reclame is (samen met buitenreclame en lokale huis-aan-huismedia, voeg ik zelf toe) nog steeds het aangewezen kanaal om in korte tijd een grote groep mensen te bereiken. Online reclame heeft vooral toegevoegde waarde als je dat bereik wilt omzetten (converteren in hedendaagse taal) in een closere klant-relatie. Voor beide kun je de ijzersterke synthese van bewegend beeld en gesproken woord toepassen. Dat maakt TV-reclame voor het MKB interessant mits je het online inzet en je goede follow-up online geeft om de gewekte interesse te converteren naar transacties.

Neem bij dit laatste niet te grote stappen: een consument heeft tijd (en een aantal herhaalde contacten) nodig om voor zichzelf uit te maken of hij wel of niet op je aanbod in gaat. Kleine tussenstapjes kan ik daarom aanbevelen. Bied bijvoorbeeld eerst je artikel op proef aan voordat de consument het kan kopen. Hoe geleidelijker je zo de ‘customer journey’ (de ‘reis’ die de consument aflegt om klant te worden) inricht, hoe groter het effect van je (TV-)inspanningen.


Hieronder voor de door-lezers de link: https://www.marketingfacts.nl/berichten/kun-je-als-merk-groeien-zonder-tv?utm_source=twitter.com&utm_medium=tweet

Geef een reactie