Hoe ver mag je gaan met marketing?

Marketing. Wat is het eigenlijk? Tienduizenden marketingmensen kregen het onderwezen uit de boeken van Philip Kotler, die het (vrij vertaald) definieerde als ‘winstgevend bevredigen van afnemersbehoeften’. Diezelfde mensen bedenken ook dingen die grif aftrek vinden, maar die de afnemerssamenleving verlies berokkenen. In Trouw van 26 april jl werd door ABN-AMRO en CE Delft becijferd dat kiloknallers, rock bottom-geprijsde vliegtickets en andere in het consumptiepatroon opgenopmen aanbiedingen per jaar zo’n 55 miljard aan milieuschade veroorzaken. Accepteren we dat schaamteloos. En wachten we het moment af dat de overheid met wetgeving dreigt? Of durven we het aan om verder te kijken dan onze (shareholder’s value-)neus lang is?


Gezamenlijk verantwoordelijk, maar ieder zijn deel…

Het beperken van deze schade is een gedeelde verantwoordelijkheid. Als je echter als bedrijf blijft kijken naar de actie van de overheid en de markt neem je je marketingverantwoordelijkheid steeds vaker onvoldoende. Bedrijven die nog geen vijf jaar geleden als ‘onze trots’ werden gezien, worden nu in toenemende mate afgerekend op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daarin kan marketing een cruciale rol spelen. Marketing – winstgevend bevredigen van consumentenbehoeften – bedrijf je immers met vijf instrumenten die door het héle bedrijf worden ontwikkeld en die samen niet voor niets de SAVER vormen. Om volledig te zijn: Solution (de P van Product), Availability (de P van Plaats), Value (de P van Prijs), Education (de P van Promotie) en Retention (de P van…terugkerende klanten. Permanentie zo je wilt). 


De bedrijven die nu ter verantwoording worden geroepen moeten met grote haast alternatieven voor hun milieuvervuilende kaskoeien ontwikkelen. Je doet er dan beter aan die ommezwaai op eigen initiatief in te zetten dan je huidige kaskoeien ‘uit te blijven melken’ tot ze verboden worden. Er komen steeds meer mooie voorbeelden: verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot ‘challenget’ de grootgrutters, die nu successievelijk met verpakkingsvrij winkelen experimenteren. Tesla liet de wereld zien dat fossielvrij autorijden mogelijk is en ‘challengede’ daarmee de ene na de andere fossiele autofabrikant. Kortom: werk aan de winkel. Vraag jezelf eens af wat jij met je product en je andere marketing-instrumenten kunt doen om verder te gaan dan je nu doet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.