Hoe reclame haar creativiteit nooit heeft verloren…

Als je diverse vakgenoten gelooft worstelt reclame met het probleem dat er te weinig creatieve campagnes worden gemaakt die langere tijd in de breinen van de consumenten blijven hangen. En dat zou dan liggen aan de toegenomen inzet van gepersonaliseerde boodschappen via online media. Teveel zou worden gefocust op de concrete reactie, het korte termijn succes. Te weinig op de werking van de merkmeerwaarde op de voorkeurslijst (‘evoked set’) van consumenten voor te komen.

 

 

Ik kocht recent het bovenstaande boek. Voor mij was dat een prettige reis terug naar de puberteit. Ik betrapte me erop hoeveel campagnes ik nog als de dag van gisteren kende. Je bent dan geneigd om de zwartgalligen in het vak gelijk te geven. Maarr…dan zie je Jumbo, Coolblue, Aldi, Kruidvat, Duyvis, AH, Centraal Beheer, Mora, Klaverblad, Interpolis…en vast vergeet ik er nog een stel. Stuk voor stuk merken die gelijktijdig werken aan het sympathiek maken en houden van hun merk en het voeren van concrete ‘koop nú-acties’. Gepersonaliseerd en krachtig.
Het deed me denken aan de tijd dat ik als startende accountman bij DDB leerde, dat thematische en actiematige reclame gemakkelijk hand-in-hand kunnen gaan. Centraal Beheer was daarvan het beste voorbeeld: geen adverteerder met een groter verschil in beleving van uitingen op TV en in dagbladen. Maarr…het werkte. Omdat de sympathie was gecreeerd op het moment dat de dagblad-advertenties verschenen.
En dat brengt me op datgene wat je als adverteerder moet blijven doen en bewaken. En dat ik tevens bij DDB op Volkswagen leerde.
Dat elke uiting de balans moet hebben van de volgende ‘geboden’: Love The Brand, Know The Issues, Close The Deal!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.