Ga naar de inhoud

Hoe hou je de schoorsteen rokend…?

InRetail, de overkoepelende winkeliersorganisatie, luidt de noodklok: de klanten maken zich zorgen over de torenhoge inflatie en toenemende kosten. En blijven weg uit de winkels. Tel daarbij ook de personeelstekorten en de stijgende kosten van grondstofprijzen, salarissen, etc. Steven je af op een nieuwe recessie? Of neem je nu ‘al’ je marketinginspanningen onder de loep? Je krijgt voor dat laatste hierbij een paar suggesties.

Bring them in. Trade them up. Bounce them back!

Deze drie zinnen liggen aan de basis van de marketing voor elke retailer: breng ze naar binnen (online en offline). Laat ze meer besteden. En laat ze terugkomen. Ga met deze drie zinnen in je achterhoofd eens langs je marketing-instrumenten, je SAVER (de beginletters van je marketing-instrumentarium):

Solution (zeg maar: de vroegere P van Product. Of Assortiment): * Never waste a good crisis. Een crisis is hèt moment om je winkeldochters tegen ‘rock-bottom-prijzen’ de deur uit te doen met een ‘rock bottom-uitverkoop’. * Kijk eens naar wat er in je assortiment ontbreekt aan artikelen en aankoopeenheden en lijn dat op. Ook een mooi moment om te kijken hoe je je voorraadkosten kunt drukken. * 

Availability (zeg maar: verkooppunten): * Hoeveel verkoop je offline (via ‘bricks’) en online (via ‘clicks’)? En is online-verkoop lucratief te maken voor je (vaak in combinatie met een slimme ‘click-and-collect-korting’ wel). * Kun je de bezorging en het voorraadbeheer van een webshop delen met anderen? * Voor de langere termijn, zit je nog op het ideale verkooppunt? A1-locaties zijn met ‘Bricks-and-clicks’ geen vanzelfsprekendheid meer. Zo kun je besparen op huisvestingskosten.

Value (de vroegere P van Prijs): * Bring Them In met slimme inruilacties: lever je oude product in voor een nieuw. *Maak slimmere combinatiekortingen met bijvoorbeeld Dagmenu’s of Weekmenu’s, complementaire producten (overhemd met das bij een pak, onderhoudscontract bij een auto of een computer) * Steun goede doelen door je klanten er product voor te laten kopen (Boodschappen voor de Syriers, etc) * Attendeer je klanten op voordeelverpakkingen (Trade Them Up: Hamsteren van AH Isen Eentje Extra van Jumbo zijn goede voorbeelden) 

Education (de vroegere P van Promotie): benut emailadressen van je klanten en benut je winkel als communicatiemedium van de bovenstaande acties. * Introduceer een ‘Cadeau-met-korting’ voor de verjaardagen van je klanten of relaties van je klanten. Zo maak je je klanten de held. * Maak duidelijk dat je elke week of elke maand speciale voordeel-acties hebt en laad je merk met associaties van ‘meedenken met de portemonnee van je klanten’. * Vraag je klanten (en je medewerkers) naar wat voor hen de ideale aanbieding is (hoeft niet alleen op prijs). En beloon elke week een van de suggesties door er jouw aanbieding van te maken. Adverteer op social media met de bedenker als die daarvoor toestemming geeft.

Retention (zeg maar Permanentie): bestaande klanten vaker laten terugkomen is voordeliger dan nieuwe klanten werven. Geef (Bounce Them Back) klanten vast voordeelsuggesties voor hun volgende bezoek mee (je kassabon levert je volgende week 10% korting op) * Plan vast onderhoudsintervallen bij aankoop (eerste kleine beurt of winterbanden voor de auto, )

Bovenstaande suggesties zijn het topje van de ijsberg. Samen kun je al veel meer bedenken in een brainstorm met je medewerkers. En komt die niet van de grond, dan brainstormen we graag een keer met je mee…

https://www.nu.nl/economie/6225559/klanten-blijven-weg-uit-winkels-vanwege-stijgende-inflatie.html

https://www.nu.nl/economie/6225559/klanten-blijven-weg-uit-winkels-vanwege-stijgende-inflatie.html
https://www.nu.nl/economie/6225559/klanten-blijven-weg-uit-winkels-vanwege-stijgende-inflatie.html

Geef een reactie