Meteen naar de inhoud

Eén dode is een drama, een miljoen is…

statistiek. Deze uitspraak van ene Joseph Wissanorjowitsj Dzjoegasjwili (beter bekend als Stalin) schoot me te binnen bij het aan de link gerelateerde artikel van klimaatwetenschapper Catharina Hayhoe, die stelde dat de communicatie over de noodzaak van klimaatverandering alleen duidelijk wordt gemaakt door de gevolgen voor de mensen in hun directe omgeving te laten zien. Als voorbeeld geeft ze o.a. de toenemende droogte. Dat hierdoor veel meer mensen omkomen in Afrika dan nu al het geval is zal veel mensen het ene oor in en het andere oor uit gaan (hoe immoreel ook!). Dat we daarvoor straks niet meer op skivakantie kunnen zet mensen op z’n minst wel aan het denken (hoe bizar ook…!).

Hou het dichtbij huis!

De stroom bootjesvluchtelingen van Afrika naar Europa kreeg pas een gezicht (en veel geld via subsidies en inzamelacties) doordat de foto van het dode jongetje Aylan uit Syrië op het strand op alle voorpagina’s verscheen. Een dode. Onder velen. En dus ‘in your face’. Dat zegt iets over de werking van communicatie, met name reclame. Juist reclame. Reclame, die we elke dag in zo’n 5.000 verschillende vormen om onze oren krijgen, moet tussen de ogen komen. Moet ons dus aan het denken en liefst doen zetten. Moet dus appelleren aan dingen die we ècht belangrijk vinden. Onze kinderen, ons geluk, onze gezondheid, ons voortbestaan…

Wat is er nou belangrijk aan jouw product of dienst?

Ga voor jezelf eens na wat Catharina ook deelt. Wat aan de toegevoegde waarde van jouw product of dienst doet er in het leven van mensen echt toe? Dat hoort met dikke letters in de briefing aan je reclamebureau te staan.

Voor degenen die geinteresseerd zijn in het artikel van Catharine Hayhoe in nu.nlhttps://www.nu.nl/nu-klimaat/6203875/we-moeten-praten-over-het-klimaat-je-kunt-zorgen-voor-enorme-veranderingen.html

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.