C’est l’homme qui faît la musique…

Niet alleen in de politiek, maar ook in ‘het gewone leven’ doet de afzender er minstens zo toe als de inhoud van ‘zijn’ boodschap als het gaat om de geloofwaardigheid en acceptatie. Een milieuverhaal verteld door Milieudefensie wordt anders beoordeeld dan exact hetzelfde verhaal in een persbericht van Shell. Zo is jaren terug een interessant onderzoek gehouden over de geloofwaardigheid van boodschappen door quotes van VVD-coryfee Hans Wiegel te verwisselen met wijlen PvdA-kanon Ed van Thijn. Zelfs verstokte VVD-kiezers slikten de ‘rooie’ quotes voor zoete koek. En onder ‘yellow dog’ PvdA-fans gebeurde exact hetzelfde met de rechtse statements. Hun voorman, hún voorman, had gesproken…Zelfs voor degenen die er wat langer over nadachten!
Terug naar ‘het gewone leven’. Waarvoor staat jouw merk in de publieke opinie? Langs die waarden legt de publieke opinie de lat van geloofwaardigheid van je boodschappen. Daarom loont het de moeite (en de kosten) om goed inzicht te hebben in de waarden waarvoor je merk en je bedrijf staan. En elke boodschap langs die waarden af te meten. Klopt de boodschap met waarom je bekend staat? Klopt de boodschap met de verwachtingen die ‘men’ van je heeft? Weet je dat niet, dan is dat oordeel bijna onmogelijk te vellen. Dan kan zelfs een feitelijke mededeling al anders worden opgevat dan dat je ‘m bedoeld hebt. Merkbeeld? Ken het. En wees er zuinig op. Jij bent immers de ‘man’ die de muziek maakt!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.