Acht manieren om een advertentie te verbeteren…

Iedereen die met reclamemakers werkt, kent het fenomeen. De presentatie; de voorstellen, de discussie daarover. “Goede voorstellen, maar…er valt misschien nog wel wat aan te verbeteren.”. Of…”we missen nog dat ene dingetje.”. Helaas…uitingen worden zelden (ik herhaal: zelden) beter van de toevoegingen. Boven zie je een van de beroemdst geworden (en effectiefste) advertenties uit de al even fameuze campagne waarmee Doyle Dane Bernbach (DDB) Volkswagen succesvol in de VS introduceerde in de jaren ’60 van de vorige eeuw. Onder dezelfde advertentie na acht van de meest gehoorde ‘verbeteringssuggesties‘. We verlangen nogal wat van het geheugen van die arme lezer. En dat terwijl hij elke dag al zo’n 5.000 reclame-uitingen te verwerken krijgt.

 

 

 

Hebben je reclamemakers dan altijd gelijk en de wijsheid in pacht? Nee. Waarin ze vaak wel gelijk hebben is dat één duidelijke boodschap per uiting veel beter werkt dan meer boodschappen in 1 uiting. Simpelweg omdat onze lezers, kijkers, luisteraars, showroombezoekers, mailingontvangers en noem ze allemaal maar op al genoeg te onthouden hebben. De kunst is om die éne boodschap te vinden die hout snijdt voor die mensen. En die keer op keer met hout snijdende argumenten te bewijzen. Met communicatie die intrigeert, inviteert en inspireert. Dan krijg je wat wij bij De ReclameSjef reclame met smaak noemen.
Voor degenen die benieuwd zijn naar die acht manieren:
1. Laat het product groot zien
2. Gebruik geen negatieve kopregels
3. Als het even kan, noem dan je product in de kopregel
4. Zorg dat je altijd iets nieuws toont
5. Zorg voor een groot logo
6. Probeer alle onplezierige associaties met je product te vermijden
7. Vertel de lezer altijd waar hij het product kan kopen
8. Zorg voor zoveel mogelijk verkooppunten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.