A principle is not a principle until it costs you money…

Deze uitspraak van Bill Bernbach, een van de beroemdste reclamemensen aller tijden, schoot me te binnen bij de aankondiging van Royal Antwerp-sponsor Select Group om de sponsorovereenkomst per einde dit seizoen te beëindigen naar aanleiding van het inhuren van Marc Overmars. Ik had zelf al twijfels of de toelichtingen van zowel Marc Overmars als Royal Antwerp inhoudelijk voldoende waren, want wel heel erg generiek. Royal Antwerp was een dag na ‘de presentatie’ en na het vertrek van nog eens twee sponsors, eerlijk genoeg om aan te geven dat ‘de presentatie’ alles behalve vlekkeloos was: er hadden al direct garanties afgegeven moeten worden dat het grensoverschrijdend gedrag niet meer zou kunnen plaatsvinden zonder stevige consequenties. Berouw komt altijd ná de zonde…
Select Group, de eerste van drie sponsors die de knuppel in het hoenderhok smeet, lichtte het direct heel specifiek toe. En gaf daarmee wat je in een goede perstoelichting hoort te doen: direct duidelijkheid en doorzicht. Ook al weet je iets niet! Select Group was zelfs zo netjes om aan te geven dat iedereen die in de fout gaat na zelfreflectie een tweede kans verdient, maar dat ze zowel bij Marc Overmars als Royal Antwerp deze zelfreflectie miste in de persintroductie. Achteraf dat corrigeren helpt lang niet altijd, zo zal Royal Antwerp helaas ondervinden. Berouw komt inderdaad altijd ná de zonde…
De vraag rijst dan of Select Group nu de stok vindt om de hond te willen slaan of het echt meent met zijn besluit. Zeker gezien de ambities van Royal Antwerp ben ik geneigd het laatste te geloven. Sponsoring kost geld, maar levert ook heel veel op. Dan valt het Select Group alleen maar te prijzen dat ze hun principes hebben gevolgd. Bill Bernbach krijgt dus gelijk, al denk ik dat je de goodwill die Select Group met zijn besluit creëert niet moet onderschatten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.