2022: survival of the fittest…

Charles Darwin en Herbert Spencer werden beroemd met hun conclusie dat degene die zich het best aanpast aan de veranderende omstandigheden, overleeft. Juist in een plotseling neergaande markt anno vandaag: inflatie hier, oorlog daar, gebrek aan containers ergens anders, hoge grondstofprijzen overal, tekorten aan medewerkers ook overal, uit Corona-bans in het Westen, etc. Dat overkwam Netflix afgelopen week. In plaats van een geprojecteerde plus van 2,5 miljoen abonnees werd er een min van 200.000 gerealiseerd. Op een nú-totaal van 221,6 miljoen. Een verlies van nog geen promille in plaats van een winst van iets meer dan 1 procent veroorzaakte een val in de beurswaarde van zes-en-twintig-pro-cent!! Je leest het goed.


Marketing-problemen oplossen met reclame?

Netflix zal nog antwoord moeten geven op deze kleine-en-toch-heel-grote-klap. Dit is een marketingprobleem, dat je niet met reclame oplost. Niet voor niets zei reclamecoryfee Bill Bernbach: “Advertising can’t create a big product advantage. It can only convey it!”

De knappe koppen bij Netflix denken dan ook al na over andere producten: voordeliger, abonnementen (met daarin reclame), deel-abonnementen voor behoud van het zo nodige marktaandeel, etc. Dergelijke producten waren tot voor kort taboe bij Netflix. Nu de omstandigheden veranderen moet Netflix echter in de overlevingsstand en dat vereist aanpassingsvermogen. Topman Reed Hastings drukte zich afgelopen week als volgt uit: “Wie Netflix gevolgd heeft weet dat ik tegen de complexiteit van reclame was en een grote fan van de eenvoud van één abonnement. Maar hoezeer ik daarvan ook een fan ben, ik ben een grotere fan van de keuze van de consument.” Daarmee toont Netflix aan bepaald geen ‘dinosaur’ te zijn of te willen worden. 

Een ding wel: ze hebben zich door de ontwikkelingen laten verrassen en moeten nu snel handelen. De tip: denk nú al na over wat jouw markt structureel kan verstoren of veranderen. En welk plan heb jij klaar als dat gebeurt?

2 reacties op “2022: survival of the fittest…”

  1. Hej Sjef, complimenten voor je ontzettend leuke en leerzame stukjes. Ik lees ze allemaal.

    Heel veel warme groeten
    Nelly

    1. Ha Nel, da’s goed om te lezen zeg. Gaat het goed in het prachtige Zweden? We hopen uiteraard wel, want er zijn heel wat beroerdere plaatsen in de wereld om je leven door te brengen! Fijn weekend! GroetjeSuus en Sjef

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.